PLAN PRACY DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZEJ ŚWIETLICY SZKOLNEJ
W ROKU SZKOLNYM 2018/2019
mgr Anna Duda
mgr Dominika Wylężek
WRZESIEŃ |
||||||||
ZADANIA I CELE
|
IMPREZY OKOLICZNOŚCIOWE ZAJĘCIA UMYSŁOWE |
ZAJĘCIA PLASTYCZNO - TECHNICZNE |
ZAJĘCIA RUCHOWE
|
GRY I ZABAWY
|
ZAJĘCIA UMUZYKALNIAJĄCE
|
|||
3-7. IX. Witaj szkoło. Poznajemy świetlicowe zwyczaje |
||||||||
Organizacja pracy świetlicy (zapoznanie dzieci z przepisami BHP, zasadami zachowania się w świetlicy, wdrażanie do ich przestrzegania, oglądanie pomieszczeń świetlicowych), wzajemne poznanie się dzieci. |
Powitanie uczestników świetlicy. Zapoznanie się z harmonogramem dnia. Przypomnienie zasad BHP oraz zasad poruszania się po terenie szkoły. Rozmowy na temat poszanowania sprzętu, zabawek i gier. Wspomnienia z wakacji. |
Prace organizacyjno – porządkowe w salach świetlicowych. Wykonywanie elementów dekoracji świetlicy. Wspomnienia z wakacji – wycinanka. Pocztówka z wakacji – malowanie farbami. |
Gry i zabawy z różnymi elementami ruchu na boisku szkolnym, korzystanie ze sprzętu na szkolnym placu zabaw. |
Zabawy na powietrzu „Poznajemy się”. Nauka korzystania z gier stolikowych: warcaby, Chińczyk, Studnia Jakuba, quizy, bierki itd. Rozwiązywanie zagadek, rebusów, krzyżówek. |
Wspólne słuchanie muzyki (poznanie zasobu muzycznego świetlicy, preferencji dzieci). |
|||
10-14. IX. Jak się poznać i polubić? – świetlicowy savoir-vivre |
||||||||
Otoczenie szczególną opieką najmłodszych wychowanków świetlicy w czasie posiłków, korzystania z toalety, zajęć tematycznych. Wdrażanie do przestrzegania zasad kultury osobistej w różnych sytuacjach. Stworzenie kontraktu grupowego. |
Powitanie pierwszaków w społeczności szkolnej i świetlicowej. Wspólne zapisanie KODEKSU ŚWIETLIKA. Rozmowa na temat znaczenia ważnych słów (dzień dobry, dziękuję, proszę itp.). Wyjaśnienie zasad oceny zachowania w świetlicy. Głośne czytanie książki „Dobre maniery Kubusia Puchatka”. „Przyjacielska dłoń”-szanuję , pomagam, jestem wzorem dla swoich młodszych kolegów. |
Co i jak zrobimy w świetlicy, aby było miło, przyjemnie, wesoło i ładnie –burza mózgów a później dekoracja Sali. Zapisanie w chmurce wspólnych zasad. Kolorowanie obrazków. Malowanie farbami: „Co lubię najbardziej”. Wykonanie pamiątkowych zakładek dla najmłodszych kolegów. |
Zabawy ruchowe na szkolnym placu zabaw. Zabawy interakcyjne sprzyjające lepszemu poznaniu się. Gra „Dwa ognie”, zabawa „Węzełek”. |
Scenki dramowe z elementami savoir- vivre „Przygody Misia Wędrownisia”. Zabawa orientacyjna „Prawo – lewo”. Gry i zabawy stolikowe. |
Śpiewanie piosenek poznanych na wypoczynku letnim- próby przezwyciężania nieśmiałości u dzieci. |
|||
17-21.IX. Co przyniesie jesień? |
||||||||
Dostrzeganie walorów i uroków jesieni, kształtowanie umiejętności obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie. |
Jesienne zmiany w przyrodzie – rozmowa o zaobserwowanych zmianach. Segregowanie jesiennych zbiorów. Ciekawe powiedzenia o jesieni. |
Wycinanie konturów liści, kolorowanie farbami, układanie własnych kompozycji. Wydzieranka z kolorowego papieru pt. „Jesienny pejzaż”. Wykonanie jesiennych dekoracji. |
Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie –spacery, zbieranie darów natury. Zabawy ruchowe przed szkołą. Gry stolikowe. |
Zabawa z elementami pantomimy „Kalambury”, „Skrzynka” – zabawa w rozpoznawanie przez dotyk. |
Słuchanie znanych melodii – rozpoznawanie piosenek. Śpiewanie piosenek o jesieni. |
|||
24-28.IX. Mój przyjaciel ptak |
||||||||
Kształtowanie właściwych postaw wobec zwierząt, uwrażliwienie na ich los. |
Rozmowa na temat dnia ptaków oraz znanych dzieciom gatunków. Oglądanie albumów przyrodniczych. Czytanie ciekawostek o ptakach, rozmowy na temat ptasich zwyczajów. |
Papieroplastyka - wykonanie papierowych ptaków, ozdabianie sal. Prace plastyczne z użyciem farb i pasteli. Origami – kolorowe ptaki. |
Odgrywanie scenek pantomimicznych, zabawa „Kalambury”. Zabawy na boisku szkolnym. Konkurencje zręcznościowe na placu zabaw. |
Gry i zabawy stolikowe: bierki, studnia Jakuba, domino obrazkowe. Zgaduj zgadula – który ptak odleci na zimę? |
Zabawy ze śpiewem. Słuchanie odgłosów różnych ptaków – nauka ich rozróżniania. |
|||
PAŹDZIERNIK |
||||||||
1-5.X. Zwierzęta i ich środowisko życia |
||||||||
Zapoznanie dzieci ze zwierzętami różnych sfer klimatycznych. Wzbogacenie wiedzy na temat życia zwierząt na wsi, w lesie, w ZOO. |
Międzynarodowy Dzień Zwierząt – pogadanka, rozmowy na temat znanych nam zwierząt i środowiska w którym żyją. Korzystanie z centrum multimedialnego – poznanie zwierząt różnych sfer klimatycznych. |
Świetlicowe ZOO – wykonywanie zwierzaków z różnych dostępnych materiałów, np. myszki z łupinki orzecha. Moje ulubione zwierzę – konkurs plastyczny. |
Zabawy zespołowe na świeżym powietrzu z piłką i skakanką. Spacer po okolicy – mieszkańcy parku. |
Słuchanie odgłosów zwierząt. Konkurs „Czyj to głos?”- zwierzęta żyjące na wsi, w lesie i na łące oraz w dalekich krajach. |
Słuchanie i śpiewanie znanych piosenek o zwierzakach. |
|||
8-12.X. Moje zwierzątko - wizyta w szkole |
||||||||
Kształtowanie umiejętności opieki nad zwierzęciem. Wdrażanie do poczucia odpowiedzialności za swojego pupila. |
Zorganizowanie wystawy zwierząt domowych w szkole. Opisujemy zwierzęta, które hodujemy w domu, dzielimy się spostrzeżeniami dotyczącymi ich zwyczajów, sposobu pielęgnacji i karmienia. |
Wykonanie plakatu pt. „Nie znęcam się nad zwierzętami”. „Mój ukochany pupil” – wyklejanie, lepienie z plasteliny. |
Zabawy na szkolnym placu zabaw oraz przed szkołą. |
„Kalambury” - zwierzęta domowe (odgadywanie nazw zwierząt na podstawie rysunku lub ruchu). Powiedzonka ze zwierzakami – zabawa dramowa. |
Piosenki związane z naszymi zwierzęcymi przyjaciółmi. Nauka piosenki „Kundel bury”. |
|||
15-19.X. Pomagamy zwierzakom |
||||||||
Wdrażanie do przestrzegania zasad obchodzenia się ze zwierzętami. |
Światowy Dzień Ochrony Zwierząt – pogadanka, rozmowy na temat możliwości pomocy zwierzętom, odpowiedzialności za swoje zwierzę. Korzystanie z Internetu – odwiedzenie strony www.psitulmnie.pl. |
„Zwierzę, które chciałbym mieć” – malowanie farbami. Wspólne wykonanie pracy – upominku dla Schroniska Psitulmnie (praca wg pomysłu dzieci). |
Zabawy bieżne przed szkołą. Wycieczka do Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt PSITULMNIE w Biskupicach. |
Zabawa „Czyj to domek?”. Gry i zabawy stolikowe „Farmer”, „Budowanie tamy”, „Kikiriki”,konstrukcje z kloców, domino. |
Zabawa karaoke – piosenki o zwierzętach. |
|||
22-26.X. Jesienne klimaty, spacer i deszcz |
||||||||
Zwrócenie uwagi na cykliczność pór roku, określenie charakterystycznych cech jesieni. |
Rozmowa o zjawiskach atmosferycznych: deszczu i burzy. Pogadanka o tym jak powstają chmury. Wszystko o chmurach. |
Praca plastyczna pt. „Taniec jesiennych liści” – malowanie farbami. |
Zabawa „Wędrujemy w deszczu”. |
Pogodynka – zabawa w przedstawianie prognozy pogody. |
„Deszczowa piosenka” improwizacja do muzyki. |
|||
LISTOPAD |
||||||||
29.X.-2.XI. Stop agresji i przemocy |
||||||||
Poznanie terminów przemoc i agresja. Uświadomienie skutków pozytywnych zachowań, budowanie pozytywnych relacji. |
Rozmowy i pogadanki na temat agresji i przemocy, poznajemy sposoby na radzenie sobie ze złością i zdenerwowaniem, burza mózgów na temat pozytywnych zachowań. |
Nasze emocje – malowanie farbami różnych stanów emocjonalnych. |
Zabawa „Dobry sąsiad”, „Pociąg”, zabawy z chustą i piłką |
Zabawa „Zgadnij co widzę”, „Iskierka”, scenki sytuacyjne |
Słuchanie muzyki relaksacyjnej, bajek z morałem |
|||
5-9.XI. Lubimy się razem bawić |
||||||||
Poznanie nowych zabaw, utrwalenie zasad gier i zabaw. Rozwijanie umiejętności współpracy i wspólnej zabawy |
Jak bawić się dobrze w gronie kolegów? – propozycje zabaw „burza mózgów”, zabawy naszych przodków |
Praca plastyczna w formie wycinanki „Nasze zabawy” |
Idzie lisek, Węzełek, Berek, Ciuciubabka, podchody |
Iskierka, Moje mocne i słabe strony – zabawa gupowa, pomidor, głuchy telefon. |
Podajmy sobie ręce – wysłuchanie piosenki, zabawy rytmiczne. |
|||
12-16.XI. Moje zabawki, zabawki moich przodków |
||||||||
Zapoznanie dzieci z różnymi sposobami spędzania czasu wolnego, zabawy ich rodziców. Rozwijanie wyobraźni. |
Rozmowy w kręgu – moje zabawki, zabawki naszych dziadków. Przynosimy zabawki po naszych dziadkach, rodzicach. |
Praca plastyczna „Moja ulubiona zabawka”, samodzielne wykonanie zabawki (materiał, karton, ręcznik papierowy). |
Zabawy z piłką, Wyścigi resoraków, kapsle, rzucanie monetą. |
Paluszkowe zabawy, zabawy przytulankami świetliczaków, nauka wyliczanek. |
Wyszukiwanie piosenek o zabawkach, nauka piosenki „Pluszowe niedźwiadki”. |
|||
19-23.XI. Mam przyjaciół, Dzień Życzliwości i Pozdrowień |
||||||||
Zwrócenie uwagi na potrzebę kontaktu z innymi ludźmi oraz utrzymywanie pozytywnych relacji. |
Spisanie Wspólnej Listy Uczuć, „Mój najlepszy przyjaciel” – opisujemy naszych przyjaciół. |
Kolaż przyjaźni-praca plastyczna wykonana ze zdjęć z przyjacielem, kartka dla przyjaciela – praca plastyczna |
Wyścigi, tunel, marsz z jajkiem-zabawy na wesoło |
Świetlicowe bingo – zbieranie informacji o kolegach z grupy |
Piosenka „Przyjaciel”, zabawa taneczna „Nie chcę Cię” |
|||
26-30.XI. Światowy Dzień Pluszowego Misia |
||||||||
Poznanie historii Pluszowego Misia. Integracja grupy świetlicowej, czerpanie radości z zabawy. |
Wysłuchanie historii Pluszowego Misia. Mój miś – opowiadanie o ulubionej zabawce. Wystawa pluszowych misiów w świetlicy. Oglądanie bajek na DVD. |
Lepienie z plasteliny wizerunku „Misia Uszatka” |
Zabawa z elementami pantonimy – „Pamiątkowe zdjęcie” |
Prezentacja multimedialna dotycząca misiów i niedźwiedzi. |
Nauka piosenki „Miś Uszatek”. |
|||
GRUDZIEŃ |
||||||||
3-7.XII. Kolorowy świat bajek |
||||||||
Rozbudzanie zamiłowania do obcowania z książką, budowanie postaw moralnych. |
Przegląd ulubionych bajek świetliczaków, wizyta w bibliotece szkolnej w poszukiwaniu ciekawych bajek. Rozmowy – dobre i złe charaktery, postaci zawarte w bajkach. Konkurs na najładniej opowiedzianą bajkę. |
Ilustracja do ulubionej bajki, przedstawienie ulubionych postaci z bajek – technika dowolna. |
Zabawa „Szymon mówi”, łańcuch – zabawa na świeżym powietrzu. |
Dobieranie tytułów bajki do postaci. |
Słuchanie piosenek z czołówek bajek, nauka piosenki „Fantazja”. |
|||
10-14.XII. Wkraczamy w świat Baśni |
||||||||
Poznanie nowych utworów literackich, rozwijanie wyobraźni. |
Czytanie baśni Andersena, Puszkina, braci Grimm. Oglądanie wybranej baśni na DVD, słuchowiska. |
Projektowanie okładki wybranej baśni – technika dowolna. Zakładka do książki – praca techniczna. |
Zabawy zespołowe z piłką, „Forteca”, „Trobiciel” – zabawy skoczne. |
Tworzenie własnych zakończeń do wybranej baśni, próby inscenizacji baśni lub bajki, gry planszowe, domino. |
Słuchanie piosenek z baśniowych słuchowisk, nauka wybranej piosenki. |
|||
17-21.XII. Zimowe - świąteczne radości |
||||||||
Zapoznanie z tradycjami dot. Świąt Bożego Narodzenia. Rozbudzanie radosnego nastroju, zachęcanie do wykonywania zimowych i świątecznych ozdób. |
Rozmowy na temat zimy – zmiany pogody, dostosowanie ubioru, zimowy pejzaż; zwyczaje świąteczne w naszych domach. Słuchanie i oglądanie baśni związanych z Bożym Narodzeniem. |
Wykonywanie papierowych ozdób na świąteczną choinkę, wykonanie kartek Bożonarodzeniowych, Dekorujemy stół –wycinanie papierowych serwetek. |
Gry i zabawy ruchowe na śniegu. Lepimy bałwana - konkurs. Rzut śnieżkami do celu. |
Rozwiązywanie rebusów i krzyżówek. Gry stolikowe wg upodobań dzieci. Nakrywamy do stołu –zabawa. |
Słuchanie i śpiewanie kolęd i pastorałek, zimowych piosenek. |
|||
STYCZEŃ |
||||||||
2-4.I. Nowy rok – co nam przyniesie? |
||||||||
Kształtowanie umiejętności dzielenia sie swoimi planami, integracja grupy. Poznanie kalendarza. |
Jakie mamy plany i marzenia noworoczne; różne rodzaje kalendarzy, zajęcia w kręgu – losowanie noworocznych postanowień. |
Jak wygląda Nowy Rok?- praca plastyczna; Rysujemy zimowy pejzaż. |
Zabawa ruchowa „Pociąg z życzeniami”, zabawy na świeżym powietrzu. |
Rozwiązywanie rebusów, przysłowia o Nowym Roku. |
Śpiewanie piosenek o tematyce zimowej. |
|||
7-11.I. Wesoły karnawał |
||||||||
Wyjaśnienie pojęcia karnawału, zapoznanie z tradycją zabaw karnawałowych. Rozbudzanie radosnego nastroju. |
Dzielenie sie wspomnieniami z udziału w dotychczasowych balach i imprezach. Czytanie baśni „Kopciuszek”. |
Projekt stoju karnawałowego, maski na bal, wykonanie papierowych serduszek. |
Pękamy ze śmiechu wesoła zabawa z balonikami, „Krzesła”, zabawy na śniegu – rysowanie gwiazdek, zabawy śnieżkami. |
Podobieństwa i różnice, pokaż co wyraża twoja buzia. |
Słuchanie muzyki, przegląd top listy, wybór hitów na zabawę karnawałową. |
|||
14-18.I. Jakie mam hobby? |
||||||||
Rozbudzanie zainteresowań, przedstawienie i omawianie własnego hobby. |
Rozmowa na temat hobby, wystawa – prezentacja i omówienie zbiorów świetliczaków. |
Moje hobby – kolaż, plakat o zainteresowaniach świetliczków. |
Zabawa „Stara bryczka rodzinna”, „Do punktu”. |
Rozwiązywanie krzyżówek, wykreślanki, bierki, domino, karty. |
„Mam talent” – prezentacja dzieci, nauka piosenki „Hobby”. |
|||
21-25.I. Recepta na nudę |
||||||||
Kształtowanie umiejętności racjonalnego wykorzystania czasu wolnego. |
Wypowiedzi na temat sposobów spędzania czasu wolnego. Co robię po szkole - pogadanka |
Plakat – co robię w czasie wolnym? Wykonanie mapy ciekawych miejsc w mieście – praca plastyczna. |
Jakie to przysłowie, zabawy „Dotknij i wróć”, Kto dzwoni? |
Giełda sposobów spędzania czasu wolnego. |
Mini lista przebojów – występy dzieci. |
|||
28.I.-1.II. Pobawmy się w teatr! |
||||||||
Uwrażliwienie na sztukę, rozwijanie twórczości u dzieci. |
Co to jest teatr, sztuka? Zasady zachowania podczas przedstawienie – rozmowa. |
Wykonanie papierowych pacynek i rekwizytów do wspólnego przedstawienia. Projektujemy kostium. |
Wesołe zabawy ruchowe „Poszukiwacze”, „Cyrkowe akrobacje”. |
Wspólne przygotowanie inscenizacji wybranej bajki. |
Zabawa muzyczno – ruchowa „Zapraszamy do cyrku”. |
|||
LUTY |
||||||||
4-8.II. Kim chcę zostać? |
||||||||
Rozwijanie wyobraźni, poznanie różnych zawodów. |
Rozmowa na temat zawodów, które znamy. Zawody w mieście i na wsi, praca moich rodziców. Gość w świetlicy – ciekawy zawód. |
Gdzie pracuje mój tata/moja mama – praca plastyczna |
Spacer po okolicy – poszukiwanie ciekawych profesji, zabawy ruchowe z piłką. |
Co należy do moich obowiązków? „Zawodowa loteria” – zabawa słowna, gra planszowa „Poznaj zawody”. |
Zabawa muzyczna „Pracowite mrówki”. |
|||
25.II.-1.III. Ruch to zdrowie |
||||||||
Wdrażanie do dbania o własne zdrowie. Zwrócenie uwagi na potrzebę dbania o kondycję fizyczną. |
Rozmowa na temat zalet aktywności ruchowej. Jaki sport lubię najbardziej? – opowieści dzieci |
Moja ulubiona dyscyplina sportowa – technika dowolna. Zabawy ruchowe – rysowanie kredą na dużym formacie. |
Spacery, gry zespołowe na świeżym powietrzu „Murarz”, „kolanko”, „Dwa ognie”. |
Rozwiązywanie krzyżówek, rebusów o tematyce sportowej. Kalambury – odgadywanie nazw dyscyplin sportowych. |
Słuchanie muzyki relaksacyjnej, zabawy przy muzyce. |
|||
MARZEC |
||||||||
4-8.III. Żyj zdrowo, jedz kolorowo |
||||||||
Wdrażanie do dbania o własne zdrowie. Zwrócenie uwagi na właściwe odżywianie się, poznanie piramidy żywienia. |
Przegląd czasopism, poszukiwanie informacji o prawidłowej diecie. Omówienie piramidy żywienia. Gość w świetlicy – pielęgniarka. |
Zdrowy talerz – plakat promujący zdrowe odżywianie - konkurs. Owoce i warzywa – praca z kolorowego papieru. |
Zabawy ruchowe przed szkołą, „Sałatka”, „Wymień sześć” – gry zespołowe. |
Rozwiązywanie rebusów i krzyżówek o tematyce żywienia. Zabawa „Restauracja Witaminka”. |
Słuchanie muzyki relaksacyjnej, piosenka „Witaminki”, Nauka piosenki „Cukierki”. |
|||
11-15.III. Z higieną za pan brat |
||||||||
Wdrażanie do dbania o własne zdrowie. Zwrócenie uwagi na właściwe nawyki higieniczne. |
Rozmowa na temat higieny osobistej, codziennych czynności. Gość w świetlicy – pielęgniarka. |
Co znajduje się w mojej łazience? – praca plastyczna, wyszywanie emblematów na ręczniku. |
Zabawa dramowa – „Czyść to co ja”, korzystanie z placu zabaw |
Rozwiązywanie zagadek i rebusów dot. nawyków higienicznych, układanki obrazkowe, znajdź różnice. |
Nauka piosenki „Szczotka, Pasta” |
|||
18-22.III. Witaj wiosno! |
||||||||
Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie –rozwijanie spostrzegawczości. Rozbudzanie uczucia radości z powodu nadejścia wiosny. |
Rozmowa na temat zmian zachodzących w przyrodzie. Głośne czytanie wierszy o tematyce wiosennej. |
Wiosenne kwiaty – papieroplastyka. Wiosna w świetlicy- motyle, biedronki, ptaki. Wykonanie gazetki. |
Gry i zabawy na świeżym powietrzu, spacery, korzystanie z placu zabaw. Budzimy zwierzęta z zimowego snu-zabawa ruchowa. |
Wiosenny wywiad z panią Wiosną, Baron kłamstw – zabawa w opowiadanie prawdziwych i fałszywych historyjek o zwierzętach. |
Zabawy rytmiczne przy muzyce, słuchanie piosenek o tematyce wiosennej |
|||
25-29.III. Technika dawniej i dziś |
||||||||
Rozwijanie zainteresowania najnowszymi osiągnięciami technicznymi człowieka. Poznanie największych twórców techniki. |
Urządzenia techniczne dawniej i dziś – rozmowa. Oglądanie albumów dotyczących cudów techniki. |
Projektujemy niezbędne urządzenia – technika dowolna. Samochód moich marzeń – lepienie z plasteliny. |
Korzystanie ze szkolnego placu zabaw, spacery, zabawy ze skakanką, gumą i piłką. |
Zgaduj – zgadula – odgadywanie nazw urządzeń technicznych. Zabawa „Do czego to służy?”. |
Słuchanie piosenek dla dzieci, muzyka relaksacyjna, improwizacja pracy maszyn. |
|||
KWIECIEŃ |
||||||||
1-5.IV. Kwiecień plecień |
||||||||
Wdrażanie treści przyrodniczych dotyczących wiosny. Poznanie literatury o tematyce wiosennej oraz przysłowia o kwietniu. Uwrażliwienie na piękno przyrody wiosennej. |
Wypowiedzi na temat zmian zachodzących w przyrodzie wiosną. Literatura o tematyce wiosennej inspiracją do wypowiedzi słownej i działań plastycznych. Obserwacja zmiennej pogody kwietniowej. |
Wykonywanie różnych form przestrzennych z materiałów papierniczych. |
Gry i zabawy z piłką. Zabawy na świeżym powietrzu na szkolnym placu zabaw. |
Kalambury – powiedzenia, odgadywanie zagadek, rebusów, rozwiązywanie krzyżówek. |
Słuchanie i śpiewanie znanych piosenek z bajek. Zabawy ruchowe i rytmiczne przy muzyce. Przypomnienie i utrwalenie poznanych piosenek. |
|||
8-12.IV. Poznajemy Wszechświat |
||||||||
Poznanie sylwetki patrona szkoły, zdobycie informacji o wszechświecie, rozbudzanie ciekawości dot. układu słonecznego. |
Słońce, układ słoneczny, planety, konstelacje gwiazd –rozmowa, oglądanie albumów, korzystanie z Internetu. Kim był J. Gagarin- wizyta w bibliotece szkolnej. |
Wykonanie rakiety – praca techniczna. Konkurs plastyczny – układ słoneczny |
Zabawa ruchowa – Kosmiczne podróże w nieznane. |
Zabawa – wycieczka do planetarium, układanie gwiezdnych konstelaci z kamyków, pionków. Konstruowanie pojazdów kosmicznych z klocków. |
Nauka hymnu szkoły, słuchanie piosenek dziecięcych. |
|||
24-26.IV. oraz 29-30.IV. Urok kwitnących sadów |
||||||||
Rozpoznawanie gatunków drzew owocowych po kolorze i kształcie kwiatów. Rozwijanie poczucia piękna i harmonii w przyrodzie. |
Poznanie gatunków drzew owocowych i nazywanie ich. |
Wykonanie pszczółek z rolek po papierze, talerzyków papierowych, biedronki, motyle. „Kwitnące drzewo” – praca wg wzoru. Wiosna w sadzie. |
Spacer do ogródków działkowych – obserwacja kwitnących drzew. Zabawy ruchowe na placyku, przed szkołą. |
Rozwiązywanie zagadek związanych z wiosną. Rebusy, krzyżówki – w rozwiązywaniu nazwy drzew owocowych. |
Zabawy ruchowe i rytmiczne przy muzyce. Naśladowanie głosów przyrody – instrumenty perkusyjne. |
|||
MAJ |
||||||||
6-10.V. Dbamy o nasze środowisko |
||||||||
Nauka dbania o środowisko, rozbudzanie ciekawości dot. Parków Narodowych. |
Jak dbam o środowisko? – pogadanka, rośliny i zwierzęta chronione – co o nich wiem, Poznajemy Parki Narodowe. |
Wybrane zwierzę chronione – rysunek kredką |
Zajęcia ruchowe na szkolnym placu zabaw. |
Rebusy, krzyżówki – z nazwami Parków Narodowych, Gra w „zośkę” |
Słuchanie odgłosów natury. |
|||
13-17.V. Kolorowy tydzień w świetlicy |
||||||||
Tworzenie miłej atmosfery w grupie, terapia kolorem. |
Znaczenie kolorów w naszym życiu. Jaki kolor wpływa na nasze samopoczucie, nastój itp.– pogadanka, rozmowa kierowana. |
Mój ulubiony kolor – farby. Łączenie kolorów – barwy zimne i ciepłe, kolorowanie mandali |
Zabawy i gry ruchowe na świeżym powietrzu min.: kolorki, chusta Klanza |
Kolory z piłką, gra Studnia Jakuba, domino obrazkowe, Twister |
Nauka piosenki „Jaki dzień wesoły”, słuchanie muzyki relaksacyjnej |
|||
20-24.V. Moja rodzina, życzenia dla mamy i taty |
||||||||
Podkreślanie ważnej roli matki, ojca w rodzinie. Pogłębianie szacunku dla rodziców i osób starszych. Kształtowanie uczuć miłości i przywiązania do rodziców. Wdrażanie zasad kultury, na co dzień. |
Mama- wyjątkowe słowo na świecie- wypowiedzi dzieci. Rola mamy w domu. Czytanie wierszy i opowiadań poświęconych matce, ojcu. Nauka na pamięć wybranego wiersza. Przysłowia i mądrości o matce. |
Portret mojej mamy, mojego taty - rysunek kredką. „Laurka”- życzenia, wykonywanie upominku do wyboru dla mamy lub taty. Wspólne wykonanie dekoracji na tablicę ścienną z hasłem „Cała łąka dla mamy” |
Gra w piłkę nożną na łączniku lub na boisku. Zabawy bieżne i skoczne z wykorzystaniem dostępnego sprzętu sportowego. |
Zagadki ruchowe: inscenizacja zawodu wykonywanego przez mamę, tatę. Zabawa w dom; pełnienie ról rodziców i dzieci. |
Nauka piosenek o mamie, o tacie. Słuchanie z kaset piosenek o matce np. V. Villas oraz innych wykonawców. |
|||
27-31.V. Dzieci z różnych stron świata |
||||||||
Zapoznanie z życiem i wyglądem dzieci z różnych stron świata. Podkreślenie znaczenia przyjaźni międzynarodowej. Kształtowanie postawy wzajemnej pomocy i życzliwości podczas zabaw. |
Rozmowa na temat praw i obowiązków dzieci, relacji dziecko – dorosły. Dzieci w różnych miejscach świata, podkreślenie znaczenia przyjaźni międzynarodowej. |
Plakat – dzieci całego świata. Rysunek – Ja i moi koledzy w grupie świetlicowej”, kolorowanki. |
Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu, korzystanie ze szkolnego placu zabaw. |
Zabawa „kogo brakuje?, kółko-krzyżyk, kapsle, pchełki. |
Nauka piosenki „Wszystkie dzieci nasze są”, słuchanie piosenek dziecięcych. |
|||
CZERWIEC |
||||||||
3-7.VI. Wyjeżdżamy na wakacje! |
||||||||
Zachęcanie do racjonalnego wykorzystania czasu wolnego, poznanie miejsc wartych odwiedzenia. |
Poznajemy kraje świata – praca z atlasem, globusem. Podróż moich marzeń – wypowiedzi dzieci. Szukamy odpowiedniego miejsca na wakacje- korzystanie z Internetu. |
Wakacje moich marzeń – technika dowolna. |
Gry i zabawy przed szkołą z wykorzystaniem mapy i kompasu. |
Wyposażenie – zabawa w pakowanie plecaka lub walizki. Mój przepis na lato – pisemna praca w grupach. |
Przypominamy i śpiewamy wakacyjne piosenki. Gdzie ta keja – nauka szanty. |
|||
10-14.VI. Pamiętamy o bezpieczeństwie podczas wypoczynku |
||||||||
Wdrażanie do odpowiedniego zachowania na obozach i koloniach oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa. Zachęcanie do racjonalnego wykorzystania wolnego czasu |
Bezpieczne wakacje – pogadanka. Ważne numery telefonów – rozmowa o sytuacjach, w których należy z nich korzystać.Spotkanie z pielęgniarką szkolną. |
Wakacyjne przestrogi – technika dowolna, wykonanie gazetki świetlicowej, kolorowanki. |
Zabawy przed szkołą, korzystanie z placu zabaw. |
Krzyżówki, rebusy i zagadki związane z pierwszą pomocą. Zgubiłem się – zabawa dramowa. |
Piosenki o lecie, zabawy przy muzyce. |
|||
17-21.VI. Do widzenia szkoło! |
||||||||
Podsumowanie całorocznej pracy świetlicy. Budzenie radosnego nastroju z powodu zbliżającego się wypoczynku. |
Wspomnienia świetlicowe – wypowiedzi dzieci na temat śmiesznych, miłych wydarzeń w świetlicy. Moje wakacyjne plany - rozmowa. |
Świetlica moich marzeń – rysunek. Lato – praca plastyczna. |
Gry i zabawy zespołowena świeżym powietrzu – zbijak, dwa ognie, piłka nożna |
Świetlicowy remanent – porządkowanie gier, zabawek, sprzętów przed wakacjami. |
Piosenki o lecie, słuchanie repertuaru dziecięcego. |
|||